10 nejčastějších nedostatků webových stránek na českém internetu.

Na základě průzkumu stovky stránek napříč různými odvětvími jsme pro vás připravili 10 NEJČASTĚJŠÍCH NEDOSTATKŮ, kterými trpí webové stránky na českém internetu.

Průzkum jsme doplnili o nejčastější nedostatky, se kterými se setkáváme u našich klientů. Zvyšte hodnotu svých webových stránek, díky tomu, že se vyvarujete podobným chybám.

Michal Voják

Product designer

1. Zastaralý design webové prezentace

Zastaralý design webových stránek může mít za následek snížení důvěryhodnosti. Webové stránky je dobré aktualizovat alespoň jednou za 2-4 roky. Webové technologie se vyvíjí mílovými kroky a je velmi znát, zda firma drží trend nebo spí na vavřínech.

V některých odvětvích není grafický design tou hlavní prioritou, i tak by však webové stránky měly působit profesionálně, přehledně a příjemně.

2. Mobilní verze nebo responzivní design

Neustále se zvyšuje počet mobilních uživatelů internetu. Je tedy důležité mít webové stránky dostupné a pohodlně čitelné i pro tato zařízení. Zvýšíte tak návštěvníkům prožitek z návštěvy webové prezentace a plusové body. Navíc není tajemstvím, že při vyhledávání na Google z mobilního zařízení vyhledávač preferuje webové stránky přizpůsobené pro mobilní zobrazení a tedy pravděpodobně získáte lepší umístění. Navíc, pokud Seznam oficiálně spustí novou verzi vyhledávání, bude v náhledu webové stránky při procházení z mobilního zařízení zobrazovat mobilní náhled webu. Je tedy třeba, aby vypadal jak má.

3. Nevhodně zvolená úvodní stránka

Když přijde návštěvník na stránky, měl by v ideálním případě ihned najít co potřebuje. Tedy pokud si chce někdo například objednat pizzu a přijde na stánky pizzerie, první věc, kterou nalezne by nemělo být, že váš podnik, zde je již od dob revoluce a že jeho zakladatelé jsou otec se synem. Návštěvník by měl najít telefonní číslo, nabídku pizzy, případně možnost rezervovat stůl. Vžijte se do situace svého návštěvníka a zamyslete se jaké informace byste chtěli najít.

4. Kvalita obsahu

Návštěvníka musíte přesvědčit, že si má vybrat právě vás. K tomu je potřeba mít kvalitně zpracovaný obsah, srozumitelný text, který je zacílen na správnou skupinu lidí. Text potažmo obsah rozhoduje, zda se návštěvník ztotožní s vaší firmou a rozhodne se pro nákup. Bohužel mnoho webových stránek má obsah nekvalitní.

Špatně zvolený nebo podaný text může mít za následek, že návštěvník z vašich stránek odejde a již se nevrátí. Je dobré nechat práci na copywritera, který ví jak zaujmout a jak obsah vytvořit tak, aby fungoval. Je také dobré připravit obsahovou strategii webové stránky a nastavit vhodný tón komunikace (tone of voice).

5. Aktuálnost obsahu

Absence aktuálního obsahu je bohužel stále velmi častá, zejména u webových stránek menších firem. To nemusí vadit, pokud jde o službu nebo produkt u kterého není vyžadována aktualizace. Pokud si klient na stránky umístí blog či novinky, měl by na ně pravidelně přibývat obsah, aby návštěvník nenabyl dojmu, že firma již neexistuje. Působí velice zvláštně, pokud přijdete na stránky a naleznete poslední novinku z minulého roku a copyright na stránkách z roku 2009. Nedejbože pokud mají jen jednu novinku 2 roky starou a tou je „Spustili jsme nové webové stránky“! Tyto věci mohou způsobit snížení důvěryhodnosti firmy.

6. Slepé uličky, nepřívětivé ovládání a nepřehlednost

Další velice častou chybou je nepromyšlená cesta po stránkách. Tím je myšleno, že zaujmete návštěvníka, ten se začte do obsahu, dojde na konec a není mu nabídnuta další možnost v pokračování po stránkách. Je odkázán na to vrátit se nahoru a hledat pokračování v navigaci webové stránky Na stránce by jste tedy měli vědět, kam chcete návštěvníka dostat dál, např. nabídnout mu kontaktní formulář nebo rozšiřující informace. Je také dobré dodržet nepsané pravidlo, že logo webové stránky by mělo odkazovat na úvod.

7. Kontaktní údaje

Pokud se návštěvník rozhodne pro vás, neměl by mít problém najít kontakt. Je tedy důležité vyvarovat se následujícím bodům:

  • Chybějící telefonní číslo,
  • schovaný kontakt v nepřehledné navigaci, ne každý návštěvník ván bude chtít hned volat. Nechte mu možnost napsat vám na e-mail,
  • dle novely obchodního zákoníku – Zákon číslo 513/1991 Sb. §13 je každý podnikatel povinen na webových stránkách uvést jasné identifikační údaje pod sankcí až 50 000 Kč a zákaz činnosti na 1 rok. Povinné údaje jsou: kaz činnosti na 1 rok. Povinné údaje jsou:
    • jméno podnikatele, nebo název společnosti
    • sídlo společnosti, nebo místo podnikání
    • identifikační číslo podnikatele
    • údaj o zápisu v evidenci:
    • zápis do obchodního rejstříku včetně spisové značky,
    • zápis do jiné zákonné evidence, např. živnostenský rejstřík

8. Měření

Častým nedostatkem je absence analytického kódu. Pokud máte webovou stránku je dobré měřit, aby jste zjistili, zda na ni někdo chodí a především jak se na ní chová. Jakmile začnete měřit svůj web, dostanete prezentaci pod kontrolu, můžete například přepracovávat stránky z kterých návštěvníci odcházejí, nebo hledat důvody, proč z nich odcházejí. Nejjednodušší a zároveň velmi funkční je měření pomocí analytického nástroje Google Analytics nebo nově Universal Analytics. Existuje i řada dalších možností, ty však pro malé a střední webové stránky nebývají dostupné.

9. Vyhodnocování cílů

Pokud již měříte návštěvnost vašeho webu či e-shopu, je důležité definovat cíle a ty vyhodnocovat. Samotné bezúčelné měření je k ničemu. Údaj o návštěvnosti je dobrá věc, ale nevíte-li jakým způsobem jste upoutali návštěvníky, kteří u vás následně poptali službu či produkt, nikdy nebudete vědět, zda webová prezentace plní svůj účel, či nikoliv a co je potřeba dále vylepšovat. Nebudete také vědět, které marketingové kanály posílit a které nepotřebujete.

10. Technické nedostatky

Často se setkáváme, že na webu chybí základní technické náležitosti jako jsou:

  • soubor robot.txt – informuje roboty, zda a co indexovat, odkazuje na mapu webu.
  • soubor sitemap.xml – napomáhá robotům vyznat se na webových stránkách.
  • 404 chybová stránka – určena pro neexistující stránky (musí vracet kód 404).
  • unikátní titulky a metadata – informace o stránce nebo podstránce, tyto informace by měly být unikátní a popisovat konkrétní obsah každé stránky.
  • pěkné URL – text v URL za názvem domény, je vhodný pro uživatele i vyhledávače. Pokud je adresa například https://designdev.cz/kontakt je mnohem užitečnější než www.designdev.cz/index.php?post=51&act=dev

O autorovi

Michal Voják

Product designer

Zavádím Product Discovery do firem a vedu startup s názvem userUP, který má za cíl pomoc firmám s Product discovery.

Podobné

12 trendů tvorby webových stránek v roce 2013

 Vzhledem k tomu, že je půlka roku za námi, je na čase podívat na trendy pro webové stránky na rok 2013. Jsou tady úplně nové věci a nápady, přesto však jsou i…
číst více

Světové trendy ve webdesignu v roce 2014

Víte jaké byly v roce 2014 trendy ve webdesignu? Kdo je vlastně schopný říci jaké jsou trendy?
číst více

Facebook Instant Articles (FBIA)

  O AMP webech jste se u nás již mohli dočíst, ale slyšeli jste o Facebook Instant Articles (FBIA)? Další z možností, jak doručovat obsah z webu…
číst více