Facebook Instant Articles (FBIA)

 

O AMP webech jste se u nás již mohli dočíst, ale slyšeli jste o Facebook Instant Articles (FBIA)? Další z možností, jak doručovat obsah z webu uživatelům na mobilních zařízeních bleskovým způsobem, kterou ocení hlavně čtenáři. Zpravodajské weby, blogy a podobně obsahově zaměřené weby tak mají další možnost jak být blíže svým čtenářům.

Facebook Instant Articles mají prakticky stejnou myšlenku jako konkurenční AMP. Princip doručení obsahu ke čtenáři se však liší. Zatímco AMP sází na optimalizované JS a přísnější standard pro vývoj AMP webu u FBIA developer posílá XML feed s obsahem nebo se propojí skrze API přímo na Facebook. V případě FBIA Facebook zobrzuje váš obsah ve své šabloně, kterou mobilní aplikace zná a tedy nestauhuje se nic víc než text a mediální obsah (případně pak reklamu skrze iframe a analytiku). Díky tomu je načítání webu velmi rychlé, ale zároveň neumožňuje provozovateli webu nějakým zásadním způsobem měnit jeho vizualizaci. AMP oproti tomu může nabídnout řadu individuálních řešení a díky otevřenosti projektu (jedná se o opensource) se velmi rychle vyvíjí. Je tedy otázka, jaká varianta je vhodnější. Bohužel tím, že Facebook podporuje své FBIA a Google pak AMP, dá se očekávat, že tyto dvě možnosti mohou stát vedle sebe a budete se jim na svých projektech muset věnovat.

Jak to vypadá

V newsfeedu jste si možná již všimli článků označených ikonou blesku v pravém horním rohu. Takto označené články jsou odkazem na FBIA verzi a když je otevřete můžete si všimnout, že se velmi rychle načtou a vždy vypadají nápadně podobně.

 

Co stojí za zmínku

  • Rychlost načtení (FB uvádí 10 x vyšší rychlost oproti standarnímu mobilnímu webu)
  • Možnost komfortně likovat obsah
  • O 20 % vyšší zájem o čtení článků (FBIA)
  • Zajímavé možnosti jako automaticky přehrávaná videa, interaktivní mapy v obsahu, pohodlná práce s médii
  • Měřitelné výsledky díky možnosti implementovat analytiku
  • Možnost monetizovat obsah

Jak je to s reklamou

FBIA podporují několik možností monetizace. Můžete využít Facebook reklamu (Facebook Audiance Network), propojení s DFP i jiné formáty reklamy díky načítání skrze iframe což je velmi podobný princip jako u AMP a zajistí to, že reklama web nebrzdí. Nejpřijdete tak o možnosti monetizovat svůj obsah a ani nejste nuceni využívat reklamu pouze od Facebooku. Pokud tedy například prodáváte reklamu přímo inzerentům, díky DFP ji dostanete pohodlně i do FBIA.

Jak spustit Facebook Instant Articles u vás na webu

  • Registrovat se k FBIA
  • Propojit obsah do Facebooku, tedy programování nebo využít plugin u opensource CMS.
  • Projít manuální kontrolou (3-5 pracovních dní)
  • Publikovat FBIA 

Co z toho budete mít

V tuto chvíli nejspíše podobně jako u AMP nemůžete čekat žádný zázrak. Nicméně uživatelů FB aplikace na mobilních telefonech je mnoho a to, že jim doručíte váš obsah extrémně rychlým způsobem může v budoucnu zvyšovat zájem články otevírat. Díky tomu můžete získat vyšší dosah, více zobrazení a tedy i více zisku pokud prodáváte reklamu. Nicméně dokud nebudeme mít výsledky z reálného nasazení a dokud si lidé nezvyknout, že ty bleskem označené články jsou opravdu bleskové, tak se jedná jen o doměnky a tajná přání.

Více o FBIA se dočtete na oficiální stránce https://instantarticles.fb.com 

Podobné články

5.9.2013

12 trendů tvorby webových stránek v roce 2013

 Vzhledem k tomu, že je půlka roku za námi, je na čase podívat na trendy pro webové stránky na rok 2013. Jsou tady ú…
číst více
3.1.2015

Světové trendy ve webdesignu v roce 2014

Víte jaké byly v roce 2014 trendy ve webdesignu? Kdo je vlastně schopný říci jaké jsou trendy?
číst více
27.5.2013

Registrace ve vyhledávačích

Často se na nás klienti obracejí s požadavkem registrace webových stránek ve vyhledávačích. Rozhodli jsme se proto…
číst více

O autorovi

Martin Henych

Martin Henych

CEO

Dělám internet lepší v Designers & Developers. Baví mě online, hltám analytiku, miluji jednoduchá a funkční řešení.

Naše služby