Facebook Instant Articles (FBIA)

 

O AMP webech jste se u nás již mohli dočíst, ale slyšeli jste o Facebook Instant Articles (FBIA)? Další z možností, jak doručovat obsah z webu uživatelům na mobilních zařízeních bleskovým způsobem, kterou ocení hlavně čtenáři. Zpravodajské weby, blogy a podobně obsahově zaměřené weby tak mají další možnost jak být blíže svým čtenářům.

Martin Henych

CSO & CMO

Facebook Instant Articles mají prakticky stejnou myšlenku jako konkurenční AMP. Princip doručení obsahu ke čtenáři se však liší. Zatímco AMP sází na optimalizované JS a přísnější standard pro vývoj AMP webu u FBIA developer posílá XML feed s obsahem nebo se propojí skrze API přímo na Facebook. V případě FBIA Facebook zobrzuje váš obsah ve své šabloně, kterou mobilní aplikace zná a tedy nestauhuje se nic víc než text a mediální obsah (případně pak reklamu skrze iframe a analytiku). Díky tomu je načítání webu velmi rychlé, ale zároveň neumožňuje provozovateli webu nějakým zásadním způsobem měnit jeho vizualizaci. AMP oproti tomu může nabídnout řadu individuálních řešení a díky otevřenosti projektu (jedná se o opensource) se velmi rychle vyvíjí. Je tedy otázka, jaká varianta je vhodnější. Bohužel tím, že Facebook podporuje své FBIA a Google pak AMP, dá se očekávat, že tyto dvě možnosti mohou stát vedle sebe a budete se jim na svých projektech muset věnovat.

Jak to vypadá

V newsfeedu jste si možná již všimli článků označených ikonou blesku v pravém horním rohu. Takto označené články jsou odkazem na FBIA verzi a když je otevřete můžete si všimnout, že se velmi rychle načtou a vždy vypadají nápadně podobně.

 

Co stojí za zmínku

  • Rychlost načtení (FB uvádí 10 x vyšší rychlost oproti standarnímu mobilnímu webu)
  • Možnost komfortně likovat obsah
  • O 20 % vyšší zájem o čtení článků (FBIA)
  • Zajímavé možnosti jako automaticky přehrávaná videa, interaktivní mapy v obsahu, pohodlná práce s médii
  • Měřitelné výsledky díky možnosti implementovat analytiku
  • Možnost monetizovat obsah

Jak je to s reklamou

FBIA podporují několik možností monetizace. Můžete využít Facebook reklamu (Facebook Audiance Network), propojení s DFP i jiné formáty reklamy díky načítání skrze iframe což je velmi podobný princip jako u AMP a zajistí to, že reklama web nebrzdí. Nejpřijdete tak o možnosti monetizovat svůj obsah a ani nejste nuceni využívat reklamu pouze od Facebooku. Pokud tedy například prodáváte reklamu přímo inzerentům, díky DFP ji dostanete pohodlně i do FBIA.

Jak spustit Facebook Instant Articles u vás na webu

  • Registrovat se k FBIA
  • Propojit obsah do Facebooku, tedy programování nebo využít plugin u opensource CMS.
  • Projít manuální kontrolou (3-5 pracovních dní)
  • Publikovat FBIA 

Co z toho budete mít

V tuto chvíli nejspíše podobně jako u AMP nemůžete čekat žádný zázrak. Nicméně uživatelů FB aplikace na mobilních telefonech je mnoho a to, že jim doručíte váš obsah extrémně rychlým způsobem může v budoucnu zvyšovat zájem články otevírat. Díky tomu můžete získat vyšší dosah, více zobrazení a tedy i více zisku pokud prodáváte reklamu. Nicméně dokud nebudeme mít výsledky z reálného nasazení a dokud si lidé nezvyknout, že ty bleskem označené články jsou opravdu bleskové, tak se jedná jen o doměnky a tajná přání.

Více o FBIA se dočtete na oficiální stránce https://instantarticles.fb.com 

O autorovi

Martin Henych

CSO & CMO

Řídím obchod a marketing. Baví mě dodávat klientům funkční řešení, která jim přináší užitek.

Podobné

12 trendů tvorby webových stránek v roce 2013

 Vzhledem k tomu, že je půlka roku za námi, je na čase podívat na trendy pro webové stránky na rok 2013. Jsou tady úplně nové věci a nápady, přesto však jsou i…
číst více

Světové trendy ve webdesignu v roce 2014

Víte jaké byly v roce 2014 trendy ve webdesignu? Kdo je vlastně schopný říci jaké jsou trendy?
číst více

Registrace ve vyhledávačích

Často se na nás klienti obracejí s požadavkem registrace webových stránek ve vyhledávačích. Rozhodli jsme se proto připravit krátký článek, kde vysvětlíme jak…
číst více