Material You chce být spasitelem Androidu

Po sedmi letech od zpřístupnění Material Designu ohlásil Google jeho nástupce. Nazval ho Material You a slibuje si od něj větší míru personalizace, návrat emocí do Androidu a pestřejší uživatelské rozhraní. Podívejme se, co si pod tím máme představit. 

Mojmír Greguš

UX designer

Material Design se okoukal

Material Design se stal nejrozšířenějším design systémem na Androidu. Byl zdarma, obsahoval dostatečné množství komponent a měl kvalitní dokumentaci. Řídili se jím i Google aplikace. Designéři a vývojáři se s ním rychle naučili pracovat a výrazně jim ulehčil a zlevnil tvorbu aplikací. Nezamýšleným důsledkem však je, že už několik let si je většina aplikací dost podobná (Už před rokem jsme psali o jedné snaze o změnu). Jsou přehledné, použitelné a trochu nudné. Stejně jako celé prostředí Androidu. 

Android chce být taky cool (nebo jaké slovo je teď in)

V současném světě mají často úspěch značky, které vzbuzují emoce nebo slibují pozitivní zážitek. Operační systém od Google najdeme ve třech ze čtyř smartfonů, ale mezi největší lovebrandy nepatří. Nový android 12 s Material You chtějí změnit vnímání této platformy jako nudné a uniformní. 

Reaguji na potřebu uživatele identifikovat se se svým telefonem a odlišit ho od ostatních. V současnosti se to děje nejčastěji krytem, tapetou nebo u šikovnějších použitím nějakého skinu a ikon na míru. Nový Android pro své uživatele přináší rozhraní, které jim umožní výrazně větší možnosti personalizace. 

Material You všechno změní (Alespoň v to Google doufá)

Vaše nálada vládne telefonu

Představte si, že si změníte tapetu plochy svého telefonu a všem aplikacím se přizpůsobí barvy podle ní? Fikce? Podle Google velmi blízká budoucnost.

Změnou tapety podle vaší nálady se změní barvy nejen systému, ale i ve vašich aplikacích. Ať budete veselý, smutný, melancholický nebo plný energie, váš telefon teď na tom může být úplně stejně. A nebo úplně jinak. To bude záležet jen na vás. 

Kdo chvíli stál, už stojí opodál

Dynamický design

A stát nechce ani Android, a tak ke statickým barvám přídáva pohyb. Přibyly nové oblé prvky, které zvyšují dynamiku designu. Zveřejněná videa obsahují nepravidelně rozmístěné prvky UI narušující pravidelnost současného stylu. Kromě jistého znepřehlednění UI dodávají taky prvek překvapení a napětí, o kterém Material Design ani nezdálo.

Animace pro každou příležitost

To hlavní je však reálný pohyb. Nové animace, přechody mezi obrazovkami, pohyb komponent v reakci na uživatelovu akci nezvyšují jenom atraktivitu rozhraní, ale mají také ulehčit orientaci na obrazovce, vnímání stavů a vzbudzovat toliko žádané emoce k smartphonu. 

Přizpůsobí se zařízení

Android si spojujeme primárně s mobily, ale běží na výrazně větším počtu zařízení. Hodinky, tablety nebo displeje aut. Zařízení mají různé rozlišení s různými způsoby ovládání. Android 12 se tomu všemu musí a chce přizpůsobit tak, aby měl uživatel neustále k dispozici svůj obsah se svým nastavením ve své oblíbené grafice a s nejlepším ovládáním, které je pro dané zařízení k dispozici. 

Super! Kdy to budu mít?

Uskutečnit tenhle ambiciózní plán chvíli potrvá i korporaci jako je Google. První vlaštovky uvidíme na Google telefonech v průběhu tohto roku (2021). Betu Androidu 12 můžete už teď testovat v Pixelech a některých jiných telefonech.

Nicméně i na videích od Google můžeme vidět několik nekonzistencí a potenciálních UI problémů. Material You se ještě pořád vyvíjí a zatím je spíš prezentovaná vize než hotový produkt. 

Čeká nás postupný redesign aplikací

Google začne

Na začátku můžeme každopádně očekávat, že ohlášený design a s ním spojené změny bareva změny barev) se budou týkat samotného systému. Postupně budou následovat aplikace samotného Google.

Přidají se ostatní?

Návrháře a vývojáře ostatních aplikací čeká období testování nového rozhraní a jeho implementace. A hlavně těžké rozhodování, do jaké míry (a jestli vůbec) umožnití systému změnu barevnosti svých aplikací. Hledání rovnováhy mezi požadavkem uživatele na personalizaci aplikace a požadavkem brandu na rozlišitelnost a dodržování korporátní identity nebude jednoduché. 

Každopádně nás čekají zajímavé časy. 

Zdroje

O autorovi

Mojmír Greguš

UX designer

Téměř dvě desetiletí pomáhám online projektům růst. Mám dlouholeté zkušenosti z návrhu a tvorby webů i z jejich provozu a propagace. Teď přetavuji svoje zkušenosti do zlepšování uživatelského zážitku.

Podobné

20. 3. 2020

Neumorphism & UX

Zbavíme se po letech Material designu?
číst více
18. 10. 2019

Od hamburger menu k navigační liště

Tři vodorovné čárky v levém horním rohu obrazovky telefonu. Prokletí uživatelů i designérů. Jedni v něm na hranici šílenství hledají, druzí do něj schovávají…
číst více
4. 12. 2019

Od revoluce po evoluci mobilní banky od Komerční…

Prezentace Vlastimíra Havlíčka, na téma postupného rozvoje UX mobilního bankovnictví od KB na akci UXZ.
číst více