Nová pravidla pro Cookies

Ze směrnice Evropské unie, které by měl každý členský stát implementovat do svých zákonů, vyplývá, že by každý uživatel webové stránky měl udělit souhlas s ukládáním souborů cookies, s vyjímkou těch, které jsou nutné pro poskytnutí služby, kterou si uživatel vyžádal.

Michal Voják

CEO, Product designer

Česká republika zatím nevyžaduje explicitní udělení souhlasu (zákon 127/2005 Sb., o elektronických komunikacích), a to ani u cookies třetích stran pokud nenesou osobní údaje o uživateli. Uživatele je však třeba o používání cookies informovat. Pokud však používáte služby Google jako je Adsense, DoubleClick, nebo získáváte v měření Google Analytics informace o socio-demografických informacích, tak zbystřete. Google totiž nově bude vyžadovat od 30.9.2015 opt-in souhlas uživatele, jinak může dojít až k zablokování účtů.

Co jsou cookies?

 Cookies jsou malé textové soubory, které se vytváří v okamžiku vašeho přístupu na stránku a ukládají se na vašem prohlížeči. Při každé další návštěvě jsou pak tyto cookies zaslány zpět té stránce, která je vytvořila, popřípadě jiné, která danou cookie rozpozná. To vám umožňuje snažší a příjemnější používání webu a nebo nám to umožňuje cílit na vás reklamu a zjišťovat jaké vykazuejte na webu chování, abychom mohli weby vylepšovat.

Soubory cookies ukládají hlavně neosobní informace jako například jak naše stránky používáte, z jaké URL adresy jste k nám přišli nebo na jaké adresy jste se od nás odešli, a dále pak analytická data, která nám pomáhají zjišťovat počty návštěvníků, jejich preference a pohyb na našich stránkách.

Soubory cookies nám pomáhají usnadnit využívání našich stránek, lépe je přizpůsobit vašim potřebám, urychlit a zpříjemnit jejich používání. Také nám pomáhají vytvářet nejrůznější statistiky návštěvnosti, které dále vedou k optimalizaci jejich obsahu.

Cookies a ochrana soukromí

Cookies vkládají informace do vámi používaného prohlížeče, nejedná se však o identifikaci na úrovni člověka. Není vás tedy možné podle nich osobně identifikovat.

Využívání souborů cookies můžete vždy ve vašem prohlížeči zakázat. Návod, jak na to, můžete najít přímo v nápovědě vašeho prohlížeče, stejně jako tipy, jak vaše cookies administrovat. Doporučujeme vám však nechat používání cookies zapnuté, protože jejich vypnutí může zásadně ovlivnit funkčnost webové stránky. Stejně tak lze soubory cookies vymazat z vašeho počítače. Ovšem i při této možnosti je nutné počítat s tím, že to ovlivní vaši zkušenost s návštěvou stránky, protože nebudou uložena vaše uživatelská nastavení.

Co to znamená pro majitele stránek?

Jak jsme psali v úvodu, Česká republika směrnici EU trochu obešla a vyžaduje pouze upozornění návštěvníků na to, že soubory cookies používáte. Naproti tomu se ale například Google řídí legislativou evropskou a vyžaduje tzv. opt-in přístup. Pokud tak používáte například Google Analytics, může se vás týkat i toto opt-in řešení.

To vyžaduje, abyste uživatele požádali o souhlas s používáním cookies, které nejsou nezbytně nutné pro funkci webu, ještě dříve, než je začne web ukládat, a také ho informovat, jaké přesně soubory cookies shromažďujete a k čemu je používáte. Pokud vám uživatel tento souhlas neposkytne, nemůžete cookies využívat. Což v praxi znamená možnou nepříjemnost pro uživatele i provozovatele. Podívat se, jak s daty svých uživatelů nakládá sám Google, se můžete zde.

Zdroje

http://www.cookiechoices.org

http://www.aboutcookies.org

O autorovi

Michal Voják

CEO, Product designer

Zavádím Product Discovery do firem a vedu startup s názvem userUP, který má za cíl pomoc firmám s Product discovery.

Podobné

12 trendů tvorby webových stránek v roce 2013

 Vzhledem k tomu, že je půlka roku za námi, je na čase podívat na trendy pro webové stránky na rok 2013. Jsou tady úplně nové věci a nápady, přesto však jsou i…
číst více

Světové trendy ve webdesignu v roce 2014

Víte jaké byly v roce 2014 trendy ve webdesignu? Kdo je vlastně schopný říci jaké jsou trendy?
číst více

Facebook Instant Articles (FBIA)

  O AMP webech jste se u nás již mohli dočíst, ale slyšeli jste o Facebook Instant Articles (FBIA)? Další z možností, jak doručovat obsah z webu…
číst více