Ukázkový scénář pro uživatelské testování

Připravili jsme pro vás seznam, podle kterého můžete postupovat při hledání příčin pomalého webu. Pokud budete mít nějaké otázky, kontaktujte nás.

Warm-up - Představení

Dobrý den, moje jméno je <jméno> a v rámci firmy <název firmy> se specializuji na uživatelský výzkum. 

  • Našel jste naše kanceláře bez problémů? Jaká byla cesta? Jakou děláte práci? Jaké máte koníčky? Máte zkušenosti s něčím podobným, co nyní budeme dělat? (prostor pro rozmluvení respondenta)
  • Nyní můžeme přejít k úkolům. Naši kolegové navrhli novou aplikaci a naším cílem je vyzkoušet její použitelnost a uživatelskou přívětivost pomocí modelových situací.
  • Netestujeme v žádném případě vás, vaše schopnosti, inteligenci či rychlost. Neexistují žádné správné ani špatné odpovědi, vaše upřímnost a otevřenost je naprosto důležitá.
  • Toto testování je nahráváno, ale je to jen pro naše účely - po zpracování nahrávky mažeme.

Hlavní scénář

Pozn. Jak sestavovat scénář: Na začátek každé otázky si dejte tučně nějaké heslo, které slouží jako vizuální kotva celé otázky, doplněná o orientační čas trvání, abyste věděli, jak dlouho můžete u daného úkolu zůstat. Dále by mělo být znění otázky slovo od slova, aby bylo v případě nutnosti jednoduché otázku přečíst. Je třeba vědět, za jakým cílem se ptáme. A nakonec, zda nás nezajímá nějaká otázka spojená s daným scénářem.

Vždy je dobré na začátku každého scénáře nastavit výchozí obrazovku, aby nebyl uživatel naveden, kde funkčnost může být.

  • HLAVNÍ CESTA (10 min): Vím, že pracujete na projektu pro banku. Představte si, že ve vaší bance potřebujete řešit nástroj pro produktové řízení a uživatelský výzkum. Kamarád dnes používá produkt userUP a poslal vám odkaz, abyste si ho také vyzkoušel. Nyní jste na stránce, kterou vám kolega poslal a chcete program vyzkoušet pro váš tým, který vytváří v bance mobilní aplikace. Jak byste nyní postupoval, abyste si aplikaci vyzkoušel, zda umí to, co potřebujete? Prosím říkejte vše, co vás napadá, a nebojte se, netestujeme vás, ale aplikaci. Pokud tam bude něco špatně, je to chyba lidí, co aplikaci navrhli, nikoliv vaše.
    Cíl zjištění: Jak uživatel projde onboardingem, co ho jako první zajímá.
    Doplňující otázky: Jaký e-mail (pracovní, firemní) byste použil?

  • DOHLEDATELNOST VÝZKUMŮ (5min): (Pokud nevyzkoušel výzkumy v předchozí situaci) Pro vaši mobilní aplikaci plánujete udělat uživatelský test. Jakým způsobem ho v UserUPu naplánujete?
    Cíl zjištění: Dokázal najít sekci Research? Jak pochopil rozdělení na Current, Requests a Archive? Jak zakládal nový výzkum?
    Doplňující otázky: Jak dnes plánujete výzkumy?
    Doplňující otázky: Jaké uživatelské výzkumy dnes provádíte?

  • PŘIDÁNÍ NOVÉHO UŽIVATELE (5 min): Aplikaci jste si odzkoušel a nyní chcete přidat nové kolegy do aplikace, jak budete postupovat?
    Cíl zjištění: Dokáží uživatelé přidat své kolegy?

Vytvořte si tolik otázek, kolik byste stíhali dle odhadu či předběžného testu.

Ukončení a ohodnocení

  • Jaký z toho máte pocit?
  • Co byste v aplikaci (z pohledu obsahu, funkcionalit, informační architektury, názvosloví) upravili a z jakého důvodu?
  • Jak byste doporučili aplikaci svým známým na stupnici od 0 po 10, přičemž 1 je nejhorší a 10 nejlepší? 
  • Děkujeme za čas, který jste s námi strávili.

Zajímá vás více o uživatelském testování

Naštivte náš blog

Jak sestavit Opportunity Solution Tree

Co to je Opportunity Solution Tree? Tato metoda pomáhá vizualizovat průnik mezi byznysovými a produktovými cíli a zákaznickými požadavky pomocí sepsání a…
číst více

Uživatelské testování z pohledu UX designera –…

Třetí epizoda navazuje na minulý díl, kdy jsme vám představili uživatelské testování pohledem výzkumníka a dnes se podíváme na stejné téma ze strany…
číst více

Uživatelské testování z pohledu výzkumníka – Petr…

Nahlédněte pod pokličku testování použitelnosti s vedoucím uživatelského výzkumu v Komerční bance – Petrem Špringrem. Epizoda, kde se dozvíte, jak probíhá…
číst více