Není návštěvnost jako návštěvnost
Než začnete s aktivitami pro zvyšování návštěvnosti, je velmi důležité uvědomit si, kdo je vaším zákazníkem. Pokud budete prodávat „dětské kočárky“, budete chtít, aby na vaši webovou stránku chodili lidé, kteří plánují potomka, vybírají si, jaký kočárek by se jim líbil, nebo jsou již rozhodnuti a uskutečňují nákup. Takoví návštěvníci jsou relevantní, a pokud s nimi budete dobře pracovat, mohou se stát zákazníky. Návštěvník, který vyhledává „počasí v Praze“ a nějakou cestou se dostane na vaši webovou stránku, bude nerelevantní a pro vás bude představovat minimální hodnotu.
Pokud zvyšujete návštěvnost webových stránek, vždy se soustřeďte, abyste přiváděli relevantní návštěvníky z vaší cílové skupiny, kteří mají nebo mohou mít zájem o váš produkt.
V rámci popisu cílové skupiny se obvykle používají persony. Jedná se o popis typického zákazníka, který je nebo může být uživatelem produktu. Díky tomu si zákazníka můžete lépe představit, znáte jeho zájmy, koníčky apod., můžete lépe komunikovat a ověřovat, zda komunikace bude vhodná či nikoliv a zda komunikujete na správném místě.
Předpoklady zvyšování návštěvnosti
Dalším velmi důležitým tématem, které předchází samotnému zvyšování, je měření a správné vyhodnocování návštěvnosti webových stránek. Nejrozšířenějším nástrojem pro měření návštěvnosti je Google Analytics nebo do budoucna lépe Universal Analytics, který díky jinému přístupu k měření dokáže při správném používání poskytovat hodnotnější informace. Samotná implementace analytického nástroje bývá jednoduchá. To však neplatí o nastavení událostí, pokročilých segmentů, cílů apod. a už vůbec ne o interpretaci výsledků. Často bývá problém, že firmy sledují návštěvnost jako jediný ukazatel a nesledují, co návštěvníci na webových stránkách dělají, kudy přicházejí, kudy odcházejí, jaká je míra konverze ve vztahu k cíli. Je velký rozdíl, pokud na stránky, kde budete prodávat kočárky, přijde 1 000 návštěvníků a vlastní nákup uskuteční pouze 1 nebo pokud přijde 10 návštěvníků a pro koupi se rozhodne 5 z nich. Jinými slovy, pokud detailně nesledujete návštěvníky webových stránek a neumíte data interpretovat, může být zvyšování návštěvnosti neefektivní vyhazování peněz.
Než tedy začnete se samotnou propagací webové stránky, je dobré projít naměřené hodnoty v analytickém nástroji, ujistit se, že je měření správně nastavené a vyhodnotit, zda webové stránky fungují, jak by měly – že míra konverze není podezřele nízká apod.
Kvalita webových stránek není předmětem tohoto článku, nicméně je velmi důležité ji řešit, protože pokud se budete soustředit jen na jednu aktivitu, nikdy nedosáhnete optimálního výsledku.
Jaké jsou základní zdroje návštěvnosti?
Závěrem první části tohoto seriálu uvádíme základní zdroje, které přivádějí návštěvnost na webové stránky a se kterými budeme v dalších dílech pracovat.
- Přímá návštěvnost,
- fulltextové vyhledávače,
- zpětné odkazy,
- opakovaná návštěvnost,
- zbožové vyhledávače,
- newsletter,
- SEM (Search Engine Marketing – marketing ve vyhledávačích),
- sociální sítě,
- bannerové kampaně.
Existují i další pokročilé zdroje návštěvnosti, například affiliate marketing, RTB (Real Time Bidding) apod. V tomto seriálu se budeme věnovat těm základním, které jsou obecně použitelné pro většinu firem.
Další díl bude na téma online marketingová strategie jakožto jedna z částí marketingové strategie firmy a jako první krok zvyšování návštěvnosti webových stránek.