Navigace v mobilních aplikacích

Obrazovky mobilů se zvětšují, stále jsou však někdy příliš malé na to, aby se na ně vešlo všechno, co bychom potřebovali. Návrhářům tuto situaci komplikují zejména navigační prvky. Ty musí být vidět, aby uživatel vždy věděl, kde se nachází a kam může pokračovat. Na druhou stranu ale nesmí zakrývat obsah aplikace.

Mojmír Greguš

UX designer

Dlouhodobě se vyprofilovala dvě hlavní řešení tohoto problému. Tabbar, nebo též bottom navigation, umožňuje při malém zakrytí plochy nechat navigaci vždy viditelnou. Naopak ikona pro menu, tzv. Hamburger (dle Material design Navigation drawer), nechává obsah viditelný a umožňuje navigaci zobrazit jenom, když to uživatel potřebuje. Podívejme se na jejich negativa i pozitiva.

Záložky (Tabbar nebo bottom navigation)

Výhody

  • Srozumitelnost
  • Rychlost
  • Univerzálnost

Zdroj: Mobilní banka od KB

Srozumitelnost

Důležité funkce jsou vidět na první pohled a jsou jednoduše přístupné. Uživatel nemusí pátrat po tom, co vše aplikace umí, a zvyšuje se šance, že vyzkouší a bude používat všechny funkce. Navíc uživatel vždy pozná, kde v aplikaci se nachází.

Rychlost

Na změnu sekce stačí jeden jediný klik. Uživatel to ocení zejména, když je pro dokončení úkolu nucen často měnit sekce. 

Univerzálnost

Tabbar umožňuje pokrýt navigací více usercase. To je velká výhoda v případě, kdy vaše aplikace neslouží jen k jednomu primárnímu účelu, ale má několik rovnocenných sekcí. V tabbaru mají stejnou prioritu. 

Nevýhody

  • Zabírá místo
  • Omezený prostor
  • Vzhled

Zabírá místo na obrazovce

Překrývá důležitý obsah. To může snižovat uživateli komfort při používání aplikace. Dá se to řešit různým skrýváním tabbaru např. při rolování dolů, ale jde o vývojovou komplikaci. Hlavně je důležité dbát na to, aby pak uživatel neměl problém navigaci v pravou chvílí najít. 

Omezená velikost

Do tabbaru se nevejde více než 5 položek. To klade velké nároky na sestavování vaší informační architektury. Zvláště u zavedených a dlouho rozvíjených aplikacích. Podívejte se, jak jsme změnu informační architektury řešili v Komerční bance v článku: Od hamburger menu k navigační liště

Navíc není často jednoduché položky tabbaru pojmenovat tak, aby se na obrazovku vedle sebe vešly a aby uživatel zároveň pochopil, co se po kliknutí stane. 

Vzhled

Navrhnout tabbar graficky tak, aby zapadl do designu zbytku aplikace, může být těžké. Málo místa, různě dlouhé texty, požadavky na přehlednost a rozeznatelnost. Výsledek nemusí být srozumitelný a nemusí se líbit každému. 

Menu – Navigation drawer (Hamburger)

Výhody

  • Maximalizace místa pro obsah
  • Vhodný pro aplikace s jedním primárním úkolem
  • Neomezený počet položek

navigation-drawer

Zdroj: material.io

Maximalizace místa pro obsah

Jednoduchá elegantní ikona neovlivňuje vzhled stránky tak výrazně jako tabbar. Malé rozměry umožňují vyhradit maximum místa pro hlavní obsah obrazovky. Uživatele pak navigace nerozptyluje ve chvílích, kdy ji nepotřebují, a přitom zůstává dostupná. 

Vhodné pro aplikace s jedním primárním úkolem

Vše, co není vidět na první pohled, je automaticky méně důležité než to, co vidět je. Když jde splnit účel vaší aplikace na jedné stránce, menu umožňuje schovat položky s nižší prioritou. Uživatel se pak může soustředit na práci. 

Neomezený počet položek

Velké eshopy, které neprodávají jenom zboží jednoho typu, mohou mít problém s prezentací své nabídky a s navigací uživatelů z jedné sekce produktů do druhé. Menu je pro ně možnost, jak umožnit uživateli změnit sekci podle potřeby a neztratit se v nabídce. 

Nevýhody

  • Rychlost a dostupnost
  • Funkce aplikace nejsou vidět na první pohled
  • Ikonu Hamburger nemusí každý znát

Rychlost a dostupnost

  1. Menu se nachází často vlevo nahoře, což je nejhůře dostupné místo obrazovky.
    Dosažitelnost prvků na mobilním zařízení
    Zdroj: http://curioustester.blogspot.com/2018/09/the-one-thumb-one-eyeball-test.html
  2. V aplikacích se Odkaz na menu mění za položku Zpět (pokud je to implementováno dle Material designu), čímž se stává na vnořených obrazovkách nedostupný.

    Zdroj: Jízdní řády

  3. Pro změnu obrazovky je potřeba vícero úkonů. Rozkliknout menu, zorientovat se, vybrat správnou položku. Oproti tabbaru to zabere více času.
    1. Uživatelé menu používají až jako poslední možnost. Nejprve se snaží najít způsob, jak dokončit úkol na aktuální obrazovce. Zde se pak stává, že uživatel nenajde to co hledal a pak tedy jako záchranu zvolí toto menu. Kde opět začne hledat po tom co hledal. Přitom se může stát, že to co měl hledat bylo schované pod foldem.
    2. Ikona je na obrazovce nenápadná, má nižší vizuální prioritu než jiné prvky.
    3. Slovo Menu, které ikona zastupuje, samo osobě nesouvisí se zamýšleným úkolem, a uživateli tak chybí přímá asociace pro klik. Uživatel (hlavně nový uživatel) neví, co všechno navigace obsahuje. Podvědomě se mu v ní nechce hledat.
      Blíže na https://www.nngroup.com/articles/hamburger-menus/

Je těžší zjistit, co vše aplikace umí

Ne vždy je výhoda, že položky v menu mají sníženou prioritu. V případě, že máte nevhodně navrženou informační strukturu, tak před uživateli schováte i důležité funkce. Netechnologické uživatele nebaví procházet zákoutí aplikace a hledat, co vše dokáže. To může být problém, protože:

Ikonu Hamburger nemusí každý znát

Ne všichni uživatelé mají ikonu Hamburger spojenou s funkcí Menu. Nezkušeným uživatelům tak použitím ikony bez textového popisu můžete zkomplikovat využití aplikace. 

Závěr

Výběr správné navigace závisí na vhodně navržené informační architektuře a na účelu vaší aplikace. Nemusíte se striktně držet zmíněných možností. Někdy je nutné kombinovat oba přístupy, nebo zvolit méně obvyklý alternativní typ navigace. 

O autorovi

Mojmír Greguš

UX designer

Téměř dvě desetiletí pomáhám online projektům růst. Mám dlouholeté zkušenosti z návrhu a tvorby webů i z jejich provozu a propagace. Teď přetavuji svoje zkušenosti do zlepšování uživatelského zážitku.

Podobné

16. 12. 2019

Co nás naučil redesign aplikace Mobilní banka

Už skoro půl roku pracujeme na redesignu aplikace Mobilní banka pro zařízení od Apple. Jako UX designéři spolupracujeme se všemi ostatními rolemi v projektu.
číst více
24. 1. 2018

Formuláře v mobilních aplikacích

Prezentace Michala Vojáka, na téma formulářové prvky v mobilních aplikacích v akci UX monday.
číst více
14. 12. 2016

Interakční design

Před pár týdny jsme psali o tom, Co je vlastně ono UX. Jedním z podoborů UX je interakční design. Existují ovšem i specializovaní interakční designeři.…
číst více