• 15. 9. 2020
  • UX

Jak dělat uživatelské testování

Testování s uživateli je disciplína, které se věnujeme již řadu let. Začátky nebyly snadné, dělávali jsme spoustu chyb, ze kterých jsme se postupně učili. Posbírali jsem důležité poznatky a zkušenosti, o kterých bychom se chtěli s vámi podělit v sérii na sebe navazujících článků.

Michal Voják

UX lead

Věříme, že vám budou naše tipy a rady nápomocné a v praxi vás pak posunou k lepší interakci s vašimi respondenty.

  • Díl 1: Úvod do uživatelského testování
  • Díl 2: Příprava testu použitelnosti díl (připravujeme)
  • Díl 3: Průběh testu použitelnosti díl (připravujeme)
  • Díl 4: Vyhodnocení testu použitelnosti (připravujeme)

Díl 1: Úvod do uživatelského testování

V tomto prvním článku ze série “Jak dělat uživatelské testování” se vám pokusíme vysvětlit, co to uživatelské testování je, k jakému účelu slouží a koho k němu potřebujete.

Co je test použitelnosti

Uživatelské testování, nebo více výstižně řečeno testování použitelnosti, je druh experimentu, kdy se snažíme projít s uživatelem či zákazníkem web, e-shop či aplikaci a hledáme problémy, které mohou snížit či úplně znemožnit jejich použití. Výhodou testu použitelnosti je, že nám odhalí možná úskalí, která jsme při návrhu produktu či služby nedomysleli. Můžeme tak náš produkt, službu či funkcionalitu vylepšit ještě před tím, než jej předáme k vývoji a než se dostane na všechny naše zákazníky. Testování použitelnosti je jedna z metod tzv. Product discovery, které nám pomáhá postupně odkrývat neznámé oblasti produktu a potřeby jeho konzumentů, snižuje tak riziko selhání při představení produktu nebo jeho části.

Použitelnost můžete testovat na hotovém produktu, v případě kdy chcete zjistit jeho stávající nedostatky. Nebo pokud navrhujete nový produkt či jeho část, pak je dobré vyrobit návrh, tzv. prototyp, který vám u testu použitelnosti dobře poslouží a vy ušetříte spoustu peněz za vývoj funkčností, které nemáte s uživateli odladěné.

Co nám test použitelnosti může říct

Při tomto experimentu najdeme problémy, které brání uživatelům v dalším postupu naším produktem či službou. Může jít například o procesy dokončení nákupu na webu, odeslání formuláře, nalezení hledané informace atd.

Nejčastěji narazíme na problémy typu:

  • špatně nazvané prvky - uživatel neví, co se pod pojmem skrývá,
  • špatně dohledatelné informace - uživatel nenajde danou informaci tam, kde ji očekává,
  • hůře dostupné elementy - uživatel má potíže s kliknutím na daný element, pole se zdá být neaktivní
  • neodpovídající obsah - uživatel čeká, že na stránce budou jiné informace, než tam jsou,
  • prvky se chovají nestandardně - např. uživatel očekává hover efekt na neklikacích prvcích,
  • a pod.. 

Kolik a jaké respondenty je vhodné pozvat

Kolik respondentů

Na jeden test použitelnosti vám bude stačit 5 respondentů. Je to takový počet lidí, který vám nalezne zhruba 70 - 80 % chyb v použitelnosti. Pokud byste chtěli o optimálním počtu respondentů vědět více, navštivnte stránky nngroup.com 

why-you-only-need-to-test-with-5-users

Zdroj: https://www.nngroup.com/articles/why-you-only-need-to-test-with-5-users/

Jaké respondenty k testu pozvat

Vždy byste se měli snažit pozvat k testu cílovou skupinu vašeho produktu či služby. Problémy, které vaším produktem či službou řešíte jsou jim dost dobře známé a budou se dobře orientovat. Jejich zpětná vazba bude pro vás relevantní. Cílová skupina neznamená, že musí být respondent vaším zákazníkem. Je to ale člověk, který má stejné nebo velice podobné potřeby, obavy a přání jako vaši zákazníci. 

V případě, že je pro vás těžké k testu použitelnosti pozvat člověka z vaší cílové skupiny, můžete pozvat někoho jemu podobného. Měli byste potom takovou zpětnou vazbu vyhodnocovat s přihlédnutím k tomu, že se jeho potřeby, obavy a přání mohou od vaší cílové skupiny lišit. Ne veškerá zpětná vazba od takového respondenta bude bude pro vás relevantní.

Kde sehnat respondenty

Možná se ptáte, kde respondenty na test získat. Často to nemusí být velký problém. Můžete začít ve vašem okolí. Rozhlédnout se mezi svými kamarády či kolegy, použít soukromé sociální sítě nebo firemní sociální sítě, výdejní místo vašeho produktu nebo náborový formulář na webu. Pokud vám to zákon o ochraně osobních údajů umožňuje, můžete oslovit i zákazníky z vaší databáze. Záleží tedy opravdu jen na vaší fantazii. Pokud se vám nic z toho nepodaří, existují agentury, které vám dokáží najít uživatele z vaší cílové skupiny. Jen je v tomto případě potřeba sáhnout hlouběji do kapsy.

Motivace pro respondenty

Respondenti potřebují určitou formu motivace, aby věnovali vašemu testu použitelnosti např. 2-3 hodiny svého času (čas myšlen včetně cesty na testování, samotný test by neměl přesáhnout 60 min). Častou praxí je finanční odměna, která se pohybuje mezi 500 - 1 000 Kč pro jednoho respondenta. Není ale vždy nutné sahat po hotovosti. Můžete nabídnout respondentům např. slevu na vaše produkty, či jakoukoliv jinou nefinanční výhodu, kterou respondenti ocení.

Pokračování příště

V příštím díle s názvem “Příprava testu použitelnosti” se můžete těšit na praktické rady ohledně administrativních náležitostí nezbytných pro testování, jak si připravit scénář testu a nebo třeba technické vybavení, bez kterého se většinou neobejdete.

O autorovi

Michal Voják

UX lead

Specializuji se na návrh aplikací, webových stránek, celkově vše o UX a UI a dále se zajímám o webový front-end a grafiku.

Podobné články

20.3.2020

Neumorphism & UX

Zbavíme se po letech Material designu?
číst více
16.12.2019

Co nás naučil redesign aplikace Mobilní banka

Už skoro půl roku pracujeme na redesignu aplikace Mobilní banka pro zařízení od Apple. Jako UX designéři spolupracujeme se všemi ostatními rolemi v projektu.
číst více
14.12.2016

Interakční design

Před pár týdny jsme psali o tom, Co je vlastně ono UX. Jedním z podoborů UX je interakční design. Existují ovšem i specializovaní interakční designeři.…
číst více