Uživatelské testování

Zjistěte, jaké problémy mají uživatelé na vašem webu, e‑shopu, v mobilní aplikaci nebo s vaším produktem.

Díky testování s vašimi uživateli máte skvělou možnost zjistit, co jim dělá problémy, co jim chybí a co tedy stojí za tím, že nenakoupí, nebo opustí webovou stránku příliš brzy.

Mám zájem

Pro koho služba je a jak pomůže

Webové stránky

 

Mobilní aplikace

 

Eshopy

 

Nápady

 

Máte fungující produkt, vyvijíte něco nového nebo se teprve chystáte zrealizovat vaše nápady? Díky uživatelskému testování lépe poznáte vaše uživatele a tuto znalost můžete použít ve prospěch vašeho produktu.

Co získáte uživatelským testováním?

  • Otestujete použitelnost vašeho produktu.
  • Pochopíte, jak přemýšlí vaši klienti, a můžete to využít ve váš prospěch.
  • Odhalíte problémy a chyby produktu, na které vaši uživatele narážejí.
  • Zjistíte, jaké informace uživatelé očekávají, a zda jsou dohledatelné.
  • Ověříte správnost řešení stávajících součástí produktu nebo najdete lepší řešení nových ještě před drahým vývojem.
  • Naleznete místa pro vylepšení koverzních cest.

Varianty uživatelského testování

Testovat umíme různými způsoby, a to OFFLINE i ONLINE. S výběrem správného postupu pro váš produkt vám rádi poradíme.

Online basic

do 45 000 Kč

Tato varianta je pro vás vhodná, pokud máte zájem o uživatelské testování v online formě bez většího zapojení vašeho týmu do procesu vyhodnocení testu.

  • úvodní workshop
  • připrava scénáře
  • 1 kolo uživatelského testování (5 respondentů)
  • online forma testování pomocí specializovaných nástrojů
  • sledování testování naživo nebo ze záznamu
  • výstup testování v podobě konkrétních doporučení
Mám zájem

Complex

do 60 000 Kč

Zvolte tuto variantu, pokud máte zájem o testování přímo v naší laboratoři a chcete se do vyhodnocování testování aktivně zapojit.

  • úvodní workshop
  • připrava scénáře
  • 1 kolo uživatelského testování (5 respondentů)
  • testování proběhne naživo v naší laboratoři
  • sledování testování naživo z druhé místnosti nebo ze záznamu
  • vyhodnocení v nástroji Miro ve spolupráci s vaším týmem
  • výstup testování v podobě konkrétních doporučení
Mám zájem

Ceny jsou uvedeny bez DPH. Cena nezahrnuje nábor a odměny pro respondenty. To je pro každý projekt různé. Odhad časové náročnosti je přibližný a může se lišit podle vlastností každého projektu a rychlosti komunikace.

Proč testovat právě s námi

Máme za sebou mnoho různorodých projektů, které s našimi klienty uživatelsky testujeme. Jsme zvyklí testovat webové stránky, eshopy či mobilní aplikace. Máme tým odborníků, kteří se na uživatelské testování specializují. Náš tým má dohromady velké know-how, které pomůže vylepšit i váš projekt.  

Co o nás
říkají klienti
a kolegové

Průvodce uživatelským testováním

Zajímá vás, jak uživatelské testování probíhá, kolik uživatelů je potřeba pro nalezení nejčastějších chyb nebo se jednoduše chcete dozvědět o uživatelském testování více?

Test může probíhat online, nebo osobně. Vždy se snažíme najít takový způsob, který bude na situaci nejlépe pasovat.

a) Schůzka nad produktem
Setkáme se s vámi a zjistíme, co je vašim cílem. Vybereme nejvhodnější formu testování, specifikujeme cílovou skupinu a dohodneme to, jakou formou bude probíhat nábor. Společně si projdeme web, eshop, aplikaci či prototyp a řekneme si, co bude potřeba otestovat.

b) Scénář pro test
Poté vytvoříme scénář, podle kterého testování proběhne. Ten bude zestaven z modelových situací, díky kterým zjistíme použitelnost vašeho produktu a identifikujeme problémové oblasti.

c) Příprava prostředí
Připravíme prostředí, které budeme testovat. Může to být vaše mobilní aplikace, váš web či e‑shop. V případě konceptu vytvoříme wireframe či funkční prototyp. Cena wireframu se vypočte individuálně.

d) Nábor respondentů
Společně s vámi nebo svépomoci najdeme takové respondenty, kteří co nejlépe odpovídají vaší cílové skupině. Díky tomu dosáhneme maximálního výsledku. Pro jeden test potřebujeme 5 až 8 respondentů.

e) Testování s respondenty
Testování bude probíhat v naší laboratoři nebo online přes specializovaný nástroj. Na testování se můžete přijít podívat nebo si později pustit sezení ze záznamu.

f) Vyhodnocovaní výsledků a výstup
Všechny nahrávky postupně projdeme, sepíšeme vám nejdůležitější informace a navrhneme další postup. Problémové místa graficky znázorníme v specializovaném nástroji. Vyhodnocení dostanete i formou prezentace, kde budeme mít možnost probrat vaše dotazy.

Pro zjištění relevantních výsledků doporučujeme mít 5 respondentů na jednu cílovou skupinu. Respondenti v takovém počtu podle našich zkušeností dokážou zjistit většinu chyb v použitelnosti, které se můžou nacházet ve vašem produktu.

Použití menšího vzorku než 5 respondentů
Pokud byste pracovali s menším vzorkem, může se vám stát, že některé problémová místa neodhalíte.


Použití většího vzorku než 5 respondentů
V této situaci naopak budete vynakládat zbytečné množství financí i času, které nemusí odpovídat skutečnému užitku z testování.

Jednoduchá odpověď je, že testovat můžete prakticky cokoliv. Je ale důležité si uvědomit, zda má proběhnout testování na počítači, tabletu či telefonu.

V Designdevu se nejčastěji zaměřujeme na testování webových stránek, eshopů, mobilních či desktopových aplikací a to ve variantě offline i online. Pokud je váš produkt složen z několika různých platforem (například mobilní i desktopové aplikace), můžeme je otestovat současně v rámci jednoho sezení.

Vždy byste se měli snažit pozvat k testu cílovou skupinu vašeho produktu či služby. Problémy, které vaším produktem či službou řešíte jsou jim dost dobře známé a budou se dobře orientovat. Jejich zpětná vazba bude pro vás relevantní. Cílová skupina neznamená, že musí být respondent vaším zákazníkem. Je to ale člověk, který má stejné nebo velice podobné potřeby, obavy a přání jako vaši zákazníci.

Respondenty můžete začít shánět ve vašem okolí. Rozhlédnout se mezi svými kamarády či kolegy, použít soukromé sociální sítě nebo firemní sociální sítě, výdejní místo vašeho produktu nebo náborový formulář na webu. Další možností jsou specializované agentury, které vám s náborem respondentů dokáží pomoct.

Při tomto experimentu najdeme problémy, které brání uživatelům v dalším postupu naším produktem či službou. Může jít například o procesy dokončení nákupu na webu, odeslání formuláře, nalezení hledané informace atd.

Nejčastěji narazíme na problémy typu:
špatně nazvané prvky – uživatel neví, co se pod pojmem skrývá,
špatně dohledatelné informace – uživatel nenajde danou informaci tam, kde ji očekává,
hůře dostupné elementy – uživatel má potíže s kliknutím na daný element, pole se zdá být neaktivní
neodpovídající obsah – uživatel čeká, že na stránce budou jiné informace, než tam jsou,
prvky se chovají nestandardně – např. uživatel očekává hover efekt na neklikacích prvcích,
apod.

Testování použitelnosti se nejčastěji provádí v situaci, pokud váš produkt na trhu již funguje. Zjistíme, jak v něm vaši zákazníci dokážou naplňovat své potřeby a identifikujeme problémová místa. Dokážeme ale otestovat i produkt, který je teprve ve fázi prototypu. Ten by se měl ideálně chovat tak, že respondent ani nepozná, že se nenachází ve skutečném produktu a může s prototypem interagovat naprosto přirozeně.

Vůbec ale nevadí, když ještě nejste tak daleko. Testovat můžete, jakmile budete mít něco fyzického v ruce. Vůbec přitom nevadí, že se jedná jen o koncept na papíru či nepohyblivý low fidelity prototyp.

Scénář je složen z několika částí.
1. úvod – zde respondentovi stručně představíme obsah testování a řekneme mu o případném nahrávání a uchovávaní osobních informací respondenta.

2. modelové situace – hlavní část testu je složena z několika modelových situací. Ty se vždy stanovují s ohledem na cíl testování. Například pokud máme za cíl otestovat použitelnost eshopu s oblečením, některé modelové situace mužou vypadat nasledovně:
- Představte si, že si chcete koupit tričko od značky Adidas. Jak budete postupovat?
- Tričko se vám po několika týdnech používaní natrhlo a vy ho chcete reklamovat. Jak to uděláte?
- Jak zjistíte, zda má eshop na skladu tenisky Nike AirMax?

3. závěr – po přechodě všech situací je vhodné se respondenta zeptat na závěrečné dotazy a dát mu prostor na zhodnocení produktu. Poté by měla zaznít informace o odměně, pokud byla dohodnuta.

Kdo bude na uživatelském testování pracovat

Michal Voják Product Design Lead

Vedu návrhové oddělení v Designdev, propaguji zavádění Product Discovery do firem a vedu interní startup s názvem userUP, který má za cíl pomoc firmám s Product discovery.

Lucia Marcinková UX výzkumník

V UX se specializuji na výzkumnou část. Navrhuji a realizuji výzkumy, testuji s uživateli, hledám insighty, které projekty našich klientů posunou kupředu.

Tomáš Ivanič UX designer

Mojí doménou jsou principy webů a aplikací našich klientů. Jsem interakční designér. Své návrhy rozhraní vždy opírám o analýzu prostředí, uživatelů a dat. Potrpím si na kvalitu a smysluplnost výstupů včetně projektové dokumentace.

Máte zájem o uživatelské testování?

Napište nám nezávaznou poptávku

Ochrana proti spamu, napište číslo ctyřicet dva.
Tato položka je povinná. E-mail není zadán ve správném formátu.
Tato položka je povinná. Zadání neodpovídá formátu telefonního čísla (např. +420 123 456 789)
×

Co jsme napsali o uživatelském testování

15. 9. 2020 UX

Jak dělat uživatelské testování

Testování s uživateli je disciplína, které se věnujeme již řadu let. Začátky nebyly snadné, dělávali jsme spoustu chyb, ze kterých jsme se postupně učili.…
číst více
3. 11. 2020 UX

Vyhodnocení testu použitelnosti

V posledním díle se podíváme na vyhodnocení testu použitelnosti. Podíváme se na to, kdo test vyhodnocuje, čemu při vyhodnocení věnovat poroznost a jak zjistit,…
číst více
31. 1. 2021 UX

Stačí mi 5 respondentů na uživatelský test?

Často se mě klienti či lidé z produktových týmů ptají, kolik lidí je potřeba na testování použitelnosti. A já jim většinou odpovídám, že stačí 5 respondentů.…
číst více